Ταυτοτητα Συνειδηση και Μετανοια

«…Η αλήθεια…, είναι ότι δεν ξέρουμε τι στ’ αλήθεια είμαστε. Διατηρούμε μια ψεύτικη, φτιαχτή εικόνα για τον εαυτό μας, αυτή που είναι συντεθειμένη από τις επιδιώξεις που είχαν οι γονείς μας για την αφεντιά μας, από τις συλλογικές φαντασιώσεις του κοινωνικού μας περίγυρου, από τις τυποποιημένες αξίες που κυκλοφορούν στην κοινωνία που μεγαλώσαμε. Έτσι νομίζουμε ότι ξέρουμε που στεκόμαστε, ενώ στην ουσία γνωρίζουμε ελάχιστα για τον κόσμο γύρω μας, για τις δυνατότητές μας μέσα σε αυτόν, για την πραγματική μας φύση. Δεν γνωρίζουμε τον εαυτό μας. Και το χειρότερο είναι ότι δεν καταλαβαίνουμε, καν, τι πάει να πει να τον γνωρίσουμε. Δεν αναγνωρίζουμε ότι το να γνωρίσω τον εαυτό μου αναγκαστικά θα συμπεριλάμβανε το να γνωρίζω το πώς να διαχειριστώ τις ενέργειες που υπάρχουν μέσα μου, μέσα στο σώμα μου.

»Η συνείδηση, ο τρόπος που καταλαβαίνει κανείς το «εγώ είμαι», ο τρόπος που αντιλαμβάνεται ότι υπάρχει ο κόσμος και ότι υπάρχει ο ίδιος μέσα σ’ αυτόν, είναι κάτι που δεν παραμένει σταθερό. Κάθε αλλαγή στο άμεσο περιβάλλον, κάθε αλλαγή στη φυσική κατάσταση του ανθρώπου, στην συναισθηματική του διάθεση, κάθε νέα του σκέψη, ακόμη και οι αλλαγές στη στάση του σώματός του, μπορούν να τον κάνουν να «αλλάξει» από τη μια στιγμή στην άλλη και να αντιλαμβάνεται τον εαυτό του και τα διάφορα πράγματα γύρω του «αλλιώς».

»Οι άνθρωποι προσπαθούν να βρουν ικανοποίηση και σιγουριά για ό,τι κάνουν, όχι στη βεβαιότητα που μπορεί να πηγάσει από μέσα τους για το υπέρτατο αγαθό, αυτό της ύπαρξής τους, αλλά στη γνώμη των άλλων γι’ αυτούς, στο κατά πόσο οι άλλοι τους «σέβονται», τους «φοβούνται» ή τους «ζηλεύουν». Το αποτέλεσμα είναι ότι, στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι άνθρωποι αναζητούν κάποια φανταστική ευτυχία βασισμένη σ’ αυτού του είδους τις αρνητικές εικόνες και σχέσεις. Και έχουν ξεχάσει την άμεση γεύση και αίσθηση της ευτυχίας, της χαράς, αυτής που μπορεί να βρεθεί μέσα στο ίδιο τους το σώμα, εδώ και τώρα τούτη τη στιγμή, την κάθε στιγμή. Και βέβαια ισχύει και το αντίστροφο.

»Όπως η μαθημένη, η ψεύτικη εικόνα που έχω για το «ποιός είμαι» δημιουργεί στον νου μια τεχνητή στάση απέναντι στον κόσμο, έτσι και η μαθημένη μου τεχνητή εικόνα για τον κόσμο γίνεται η αφετηρία της μηχανικής και ψεύτικης εικόνας που συντηρώ για την ταυτότητά μου. Η συναισθηματική εμμονή στο να ερμηνεύω τον κόσμο με τον τρόπο που έχω συνηθίσει και η αδυναμία της μετάνοιας, γίνονται εμπόδιο στο μονοπάτι της γνώσης του εαυτού…».

(Εαυτός και Εγώ, Η εικόνα του «ποιός είμαι» στην εργασία του Γκουρτζίεφ, Δημήτρης Περετζής, Πύρινος Κόσμος, 2009)

O Δημήτρης Περετζής στο βιβλίο του «Εαυτός κι Εγώ», περιγράφει την εικόνα της ταυτότητας του ανθρώπου, όπως αυτή διαγράφεται στα πλαίσια των ιδεών του μεγάλου φιλόσοφου Γκουρτζίεφ. Η ταυτότητα αυτή, που ανάλογα με τον τρόπο που το προσεγγίζει κανείς, αποκαλείται στον άνθρωπο άλλοτε “Εαυτός”, άλλοτε “προσωπικότητα”, “υποκείμενο της εμπειρίας” ή “Εγώ”, εν τέλει αποδεικνύεται πως είναι κάτι το ασταθές και ρευστό.

Η παρατήρηση και η προσεκτική ανάλυση δείχνουν ότι είναι κάτι που συνεχώς αλλάζει και που κάθε φορά αναδεικνύει μία ολωσδιόλου διαφορετική άποψη του ψυχισμού του ανθρώπου, συχνά ασύνδετη με την εικόνα που έχει ο ίδιος για τον “εαυτό του” και για το “ποιός είναι”. Αλλά το κύριο χαρακτηριστικό της ταυτότητας είναι ότι αυτή μπορεί να αναπτυχθεί, να ωριμάσει και, ξεκινώντας από το καθημερινό, το περιορισμένο επίπεδο του “Εγώ”, να βρει τον δρόμο της έως την ολοκλήρωση που συναντάται στο επίπεδο του “Εαυτού”, στο επίπεδο της εσωτερικής ενότητας.

Ο συγγραφέας παρακολουθεί τις φάσεις αυτής της πορείας και τις περιγράφει μέσα απο τις βιωματικές αλλαγές και τις εμπειρίες που περιμένουν τον ασκητή, τον άνθρωπο που ασχολείται ενεργά με την ανάπτυξη της συνείδησης μέσα του.

Ευδαίμων

Ένα σχόλιο στο Ταυτοτητα Συνειδηση και Μετανοια

Σχολιάστε

