Αν δεν μπορειτε να καταλαβετε ολα αυτα καλύτερα να σωπαίνετε…

Universum – C. Flammarion, Ξυλογραφία, Παρίσι 1888
Universum – C. Flammarion, Ξυλογραφία, Παρίσι 1888

Η διαμεσολάβηση της Διανοίας είναι εκείνη που ανακαινεί, διασυνδέει, συνθέτει, διαχωρίζει, διαπλέκει, διακρίνει κι ενώνει την Αρχή με το Τέλος, το Είναι με το Γίγνεσθαι, το Ανώτερο με το Κατώτερο, το Μέσα με το Έξω, το Ορθό από το αποκλίνον, τα Εγκόσμια με τα Υπερκόσμια και το Ιερό με το Θείο, σε όλο το φάσμα της Δημιουργίας από το κυτταρικό επίπεδο μέχρι τα αστέρια και τους γαλαξίες. Εξυπηρετώντας τελικά εμάς ως κατόχους της να διακρίνουμε με αξιοθαύμαστη ακρίβεια και σαφήνεια τα ουσιαστικώς με άλλον τρόπο αδιαχώριστα μεταξύ τους πράγματα του Ενιαίου και Καλοκάγαθου χαρακτήρος της φύσεως του Κόσμου και της Δημιουργίας.

Αυτό ακριβώς είναι που περιγράφει και η ανωτέρω εικόνα. Λες και ολάκερος ο ουράνιος θόλος δεν συνιστά τίποτε άλλο και πέραν από τα τοιχώματα μιας Μήτρας που εντός της αναπτυσσόμαστε κι εξελισσόμαστε σταδιακά ωριμάζοντας, με την προβολή του κεφαλιού πέραν αυτού του ορίου να αναπαριστά τη στιγμή της γεννήσεως μας σε έναν νέο κόσμο και κάθε φορά σε μια καινούγια Μήτρα, καταδεικνύοντας την σημασία και το ρόλο της Διανοίας μας στον ιδιόμορφο και ιδιαίτερο αυτόν τοκετό μας που λαμβάνει χώρα όποτε εμείς το θυμηθούμε να στρέψουμε την Διάνοιά μας σε αυτήν την κατεύθυνση και να την χρησιμοποιήσουμε.

Ο Κέλσος μάλιστα, στο έργο του “Αληθής λόγος, γραμμένο στο κατώφλι μιας ανάλογης με το σήμερα εποχής και θέλοντας να επιχειρηματολογήσει υπέρ της σημασίας και ιδιαιτερότητας του ρόλου της Διάνοιας στην σύλληψη, στην αντίληψη, την κατανόηση και την μέθεξη με το Ιερό και το Θείο, κι απευθυνόμενος στο αντίστοιχο με το σήμερα κοινό με το τότε από άποψη ανέχειας και επιπέδου μόρφωσης και θέλοντας να αντιτάξει έναν ισχυρό αντίλογο σε πείσμα της επιχειρηματολογίας της χριστιανικής προπαγάνδας της εποχής εκείνης που άνθιζε ως επαναστατικό κίνημα 200 τόσα χρόνια μετά …εορτής, καλλιεργώντας το δόγμα της άποψης «μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι» για «ψηφοθηρικούς» θα το λέγαμε σήμερα φυσικά λόγους, που απεκαλύφθησαν αργότερα βέβαια με την εγκαθίδρυση της Εκκλησίας και την ανάδειξη του Καισσαροπαπισμού στο θρόνο της αυτοκρατορίας, της λαίλαπας της Ιεράς Εξέτασης και του μαύρου Μεσαίωνα που ακολούθησε, κι έχοντας παραφθείρει και διαστρεβλώσει τεχνιέντως το νόημα μιας γνωστής και πολύ συγκεκριμένης φράσεως του Πλάτωνα, που σε άλλο μήκος κύματος και διαφορετική συχνότητα είχε γράψει: «είναι αδύνατον να είναι κανείς εξαιρετικά αγαθός και εξαιρετικά πλούσιος», θέλοντας σαφώς το έργο του να έχει ένα στοιχειώδη αφυπνιστικό χαρακτήρα για την πλειοψηφία του πλήθους, αναφέρει λοιπόν τις εξής αναλλοίωτες από τη φθορά του χρόνου διαπιστώσεις:

“…ο Θεός είναι το πρώτο Αίτιο της Ορθότητας και Δικαιοσύνης των Νόμων της Φύσης, κι όχι αρχηγέτης της ελαττωματικής επιθυμίας, ούτε της πλανημένης αταξίας”,

“Η δίχως χρώμα και σχήμα Ουσία, που είναι αδύνατο να ψηλαφηθεί, είναι ορατή μόνο στον Νου, τον Κυβερνήτη της Ψυχής, κι εκεί Κατοικεί, στον Τόπο Εκείνον που Τον Περιβάλλει το Αληθινό Γένος της Επιστήμης”,

Ως προς τα θεολογικά ζητήματα, ικανότερος δάσκαλος είναι ο Πλάτωνας, ο οποίος στο έργο του Τίμαιος γράφει τα εξής:

“Τον Δημιουργό και Πατέρα αυτού του Κόσμου είναι δύσκολο να τον βρει κανείς, και αφού τον βρει, είναι αδύνατο να Τον φανερώσει σε όλους”,

“Τον Υπερ-Ουράνιο Τόπο δεν τον ύμνησε ποτέ μέχρι τώρα κάποιος ποιητής ούτε πρόκειται να τον υμνήσει όπως Του αξίζει”,

Βλέπετε πώς ιχνηλατούν οι θείοι άνδρες την Οδό της Αλήθειας και πως ο Πλάτων ήξερε ότι είναι αδύνατον να την βαδίσουν όλοι. Κι οι Σοφοί βρήκαν την Οδόν αυτήν ακριβώς για να πάρουμε μιαν ιδέα για Τον Ακατονόμαστο και Πρώτο, για να έχουμε μιαν άποψη γι’ Αυτόν είτε στη Σύνθεση Του με άλλα πράγματα είτε Απομονωμένον είτε κατ’ Αναλογία με αυτά· θέλοντας όμως τώρα να εξηγήσω αυτό που δεν μπορεί με κανέναν άλλο τρόπο να ειπωθεί, θα εντυπωσιαζόμουν πολύ αν μπορούσατε να με παρακολουθήσετε, έτσι όπως είστε σφιχτοδεμένοι με τη σάρκα και δεν βλέπετε τίποτα καθαρά:

Υπάρχει το Είναι και το Γίγνεσθαι, το Νοητό και το Ορατό· στο Είναι αντιστοιχεί η Αλήθεια ενώ στο Γίγνεσθαι η πλάνη. Με την Αλήθεια λοιπόν έχει να κάνει η Επιστήμη ενώ με την πλάνη η γνώμη· και για το Νοητό βέβαια υπάρχει η νόηση ενώ για το Ορατό η όραση· και το Νοητό το γνωρίζει ο νους ενώ το Ορατό τα μάτια. Τώρα, ό,τι είναι για τα ορατά ο Ήλιος – δηλαδή ούτε μάτι ούτε όραση αλλά Αιτία για να τον βλέπουν τα μάτια και μέσω Αυτού να συντελείται η όραση και να γίνονται αντιληπτά τα ορατά και να υφίστανται όλα τα αισθητά και μάλιστα για να Τον βλέπουν και Αυτόν τον Ίδιο – το ίδιο είναι για τα Νοητά Εκείνος: Δεν είναι ούτε νους ούτε σκέψη ούτε επιστήμη αλλά Αιτία για να αντιλαμβάνεται η Νόηση και να υπάρχει η Σκέψη και να γνωρίζει η Επιστήμη, Αιτία για όλα τα Νοητά και για την ίδια την Αλήθεια και για την ίδια την ύπαρξη του Είναι· Όντας πέρα από όλα, Νοητός με τη βοήθεια κάποιας Άρρητης Δύναμης.

Εκείνη πάλι η διαίρεση της κοσμογονίας σε ημέρες προτού ακόμα υπάρξουν ημέρες είναι άκρως ηλίθια. Χωρίς να ‘χει δημιουργηθεί ουρανός, χωρίς να έχει στερεωθεί η γη, χωρίς ακόμη να την έχει επισκεφτεί ο ήλιος, πώς υπήρχαν ημέρες; Κι ακόμη, με βάση τα προηγούμενα ας σκεφτούμε σοβαρά: Δεν θα ήταν παράλογο, ο πρώτος και μέγιστος θεός να δίνει διαταγές να γίνει ετούτο, να γίνει εκείνο, να γίνει τ’ άλλο, και τη μια μέρα τόσα να χτίζει και τη δεύτερη άλλα τόσα όπως και την τρίτη, την τέταρτη, την πέμπτη και την έκτη; Κι ύστερα απ’ αυτά, να εμφανίζεται σαν ταλαίπωρος χειρώνακτας που απόκαμε κι έχει ανάγκη από ανάπαυση. Όμως δεν είναι σωστό, ο πρώτος θεός να κουράζεται ούτε να εργάζεται ούτε να δίνει προσταγές. Ούτε στόμα έχει ούτε μιλιά. Άλλα γνωρίσματα έχει ο θεός, διαφορετικά από ο,τιδήποτε έχουμε υπ’ όψην μας εμείς οι άνθρωποι. Και ούτε δημιούργησε τον άνθρωπο σύμφωνα με την εικόνα του· διότι δεν είναι έτσι ο θεός κι ούτε μοιάζει με κανέναν στην όψη. Δεν έχει σχήμα ο θεός ούτε χρώμα. Δεν μετέχει στην ύλη ο θεός -μάλλον μετέχεται παρά μετέχει. Κι ούτε μπορούμε να τον πλησιάσουμε με τον Λόγο διότι δεν του συμβαίνει τίποτα που να μπορούμε να το κατανοήσουμε κατονομάζοντάς το· τέλος, ο θεός βρίσκεται μακριά από κάθε ανθρώπινο πάθος.

Τα παραπάνω ειπώθηκαν για ανθρώπους νοήμονες· αν καταλαβαίνετε και σεις κάτι απ’ αυτά, τόσο το καλύτερο για σας. Και αν πιστεύετε ότι κατέβηκε κάποιο πνεύμα από τον θεό για να προαναγγείλει τις θείες αλήθειες, να ξέρετε πως τέτοιο πνεύμα θα ‘ταν μονάχα εκείνο που θα κήρυσσε τα παραπάνω λόγια και που γεμάτοι απ’ αυτό οι αρχαίοι ανήγγειλαν πολλά και καλά που, αν δεν μπορείτε να τα καταλάβετε καλύτερα να σωπαίνετε και να σκεπάζετε καλά την άγνοια σας και να μη λέτε τυφλούς αυτούς που βλέπουν και ανάπηρους αυτούς που τρέχουν, εσείς που είστε ολωσδιόλου ανάπηροι στην ψυχή και ακρωτηριασμένοι και ζείτε για ένα σώμα προορισμένο να πεθάνει…».


Advertisements

2 σχόλια στο Αν δεν μπορειτε να καταλαβετε ολα αυτα καλύτερα να σωπαίνετε…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s